فرش

فرش ایرانی | Persian Carpet

carpet |فرش

فرش ایرانی به عنوان یک برند جهانی شناخته مشود .فرش دست باف ایرانی هنریست عجین شده با فرهنگ و ادب و عرفان ایران زمین است.

فرش ایرانی | Persian Carpet

ایران به عنوان یک قطب در صنعت فرش محسوب و شناخته میشه . با قدمت ترین فرش ایرانی که یافت شده فرشی است با نقش هایی از  هخامنشیان که در محل دفن یکی از پادشاهان سکایی در درهٔ پازیریک که  در ۸۰ کیلومتری مغولستان  پیدا شده است.

ایران در چند سال اخیر با تلاش زیاد و قبل توجهی در مسیر جهانی شدن قرار گرفته شده است و با حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده.

فرش ایران و تاریخ آن موضوع جالب و مورد علاقه ی بعضی شرق شناسان ایرانی و غیر ایرانی هست.

برخی از طرح‌های قالی ایرانی

گروه ۱- طرح‌های آثارباستانی و ابنیه اسلامی
این گروه شامل تمام طرحهایی است که از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارات و کاشیکاری‌های آنها گرفته شده. طراحان فرش در برخی از طرح‌های اصلی نقوش این بناها بنابر سلیقه خود تغییراتی را انجام داده اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملاً حفظ گردیده است.
گروه ۲- طرح‌های شاه‌عباسی
ساس تمامی طرح‌های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است. گل‌های شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیقی با اسلیمی‌ها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ایجاد می‌کنند.
گروه ۳- طرح‌های واگیره‌ای (بندی)

هنگامی که جزء کوچکی از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار شده و به وسیلهٔ گیره به یکدیگر متصل شوند، به طرح بندی نامیده می‌گردد.

گروه ۴ – طرح درختی

اشکال درختان و شاخ و برگ و بوته‌ها، عناصر اصلی این طرح هستند. گاه در میان شاخ و برگ درختان، حضور پرندگان، و در پایین طرح حیوانات وحشی در حال چرا و استراحت دیده می‌شود. به این گونه طرح‌ها، طرح درختی حیوان دار گویند. اگر در طرح، شکارچیان در حال صید باشند به طرح درختی شکارگاه مرسوم می‌گردد. اگر میانهٔ فرش دارای برکهٔ آب با رنگ فیروزه‌ای باشد، طرح را درختی سبزی کاری یا آب نما گوییم.

گروه ۵- طرح‌های ترکمن

طرح‌های ترکمن درگروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته می‌شوند. معروفترین طرح‌های ترکمن در ایران عبارتند از غزال گز، قاشقی، آخال، چهار فصلو یموت.

گروه ۶ – طرح‌های ایلی وعشایری

این طرح‌ها عموماً توسط عشایر ایران بافته می‌شوند و اغلب نگاره‌ها و تزیینات طرح برگرفته از ذهن قالیبافان است. قرینگی در طرح معنایی ندارد. سادگی و عدم قرینه کاری نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرح‌های این گروه است.

 

بیشترین بازدید

To Top